Onlangs kwamen wij een onderzoek van SIDN.nl tegen. SIDN is het platform dat de ‘.nl’-domeinnamen registreert. Zij hebben onderzocht wat een website gemiddeld per jaar oplevert voor een ZZP’er. Hierin zijn verschillende uitslagen gekomen die wij ook graag met jullie willen delen. Het artikel van SIDN is te lezen via deze link, maar voor het gemak plaatsen we hem ook hieronder:

Website zzp’er levert gemiddeld € 22.500,- per jaar op!

De Nederlandse zzp’er is ervan doordrongen dat een website een belangrijk kanaal is voor het binnenhalen van omzet. 95% van de zzp’ers heeft een website en de gemiddelde extra omzet van deze sites bedraagt  € 22.500,-. Daarbij komt dat de kosten in tijd en geld die de zzp’ers eraan besteden relatief gering zijn. Toch doet de website van de ene zzp’er het beter dan die van de andere. Op basis hiervan is een aantal tips voor een optimale website opgesteld.

Bovenstaande blijkt uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.

De website is voor de zzp’er een belangrijk kanaal

De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95% heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65% van de zzp’ers een website heeft.

De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84%). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30%). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91%), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (allen rond de 85%).

profiweb-zzp-onderzoek-website-2

Geringe investering zorgt voor substantiële omzetstijging

Zoals gezegd levert de website de Nederlandse zzp’er gemiddeld € 22.500,- aan extra omzet per jaar op. Ook hier doen zij het beter dan de collega’s in Groot-Brittannië (€ 19.550,-).

Interessant gegeven is dat tegenover de € 22.500,- extra omzet relatief geringe kosten staan. Per jaar zijn de kosten gemiddeld € 300,- en steekt men rond de 16 uur in de site.

Handel en bouw profiteren het meest

Wel zien we dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (€ 34.250) en bouw (€ 28.600) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen € 8.000,-). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers (€ 8.950 versus € 25.000).

Succesfactoren en tips

Vergelijken we de kenmerken van succesvolle sites (meer dan €10.000 extra omzet) met die van minder succesvolle (minder dan €1.000 extra omzet) dan zien we een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen leiden tot de volgende tips waar zzp’ers bij optimalisatie van hun site rekening mee moeten houden.

profiweb-zzp-onderzoek-website

Neem contact met ons op




Het gebruik van uw gegevens beschrijven wij in onze privacy policy
Webdesign op maat via Profi-Web. Een professionele en moderne uitstraling inclusief een uitgebreid servicepakket!